Az első részben többek között könyvtárszakos hiphopperek, garázsrock, simogatóan búgó szerelmes szám, a lista első Beach Boys-klónja, és a CUKI szó túlzásba vitt, folyamatos használata. Technikai jellegű megjegyzésem: amelyik dalnak megjelent hivatalos videója, azt beszúrtam a szövegbe, az mp3-ak egészben a dalok után, alul tölthetők le. Hát akkor kezdjünk neki.
Air – Playground Love (2000)
A francia Air nem sokat vacakolt, rögtön az évtized elején megcsinálta az egyik legmeghatóbb szerelmes dalt. Pedig nem sok választja el attól, hogy menthetetlenül beleessen a giccs kategóriájába: búsan imbolygó szaxiszóló, „te egy darabka arany vagy” típusú szentimentális szöveg; majdnem ilyenek szoktak szólni a legócskább erotikus filmekben, amikor éppen húzzák le a lány bugyiját, ám Gordon Tracks (aki nem más, mint Thomas Mars, a Phoenix énekese) megkapó éneke, a szép dallam, és az elegáns vonóshangszerelés egészen elbűvölővé varázsolják a
számot. Amúgy az Öngyilkos szüzek című Sophia Coppola film zenéje, és az már legyen csak az én problémám, hogy még mindig nem néztem meg.
The Hives – Main Offender (2000)
Na vajon kik tolták legelőször ebben az évtizedben a garázsrock kontentot? Hát persze, hogy a svédek. A Mick Jagger képű zsúrfiú, Howlin' Pelle Almqvist és hülye kinézetű haverjai már a 90-es évek közepétől kezdve riogattak a punkos huzatú tufa garázsrockjukkal, amivel aztán az új évezredben sikeresen letarolták a fesztiválok színpadjait, köztük a Szigetét is. Második lemezük (Veni, Vidi, Vicious) a legjobb, azon van ez a sikoltozós
vadkantúrás, amire még Kyle Minogue is melltartóban és bugyiban
lovagolta meg a bikaülő gépet.
Elliott Smith – Easy Way Out (2000)
Úgy látszik a popzenének mindig szüksége volt vérző szívű, tragikus sorsú trubadúrokra, gondoljunk csak Nick Drake-re, Tim Buckleyra, vagy fiára, Jeffre, és ez alól sajnos az amerikai Elliott Smith sem kivétel, ráadásul a „vérző szív” az ő esetében szó szerint értendő, hiszen 2003-ban a szívébe döfött késszúrásokkal önkezével vetett véget életének. Amit viszont addig alkotott, az csak az előbb emlegetett előadók szintjéhez mérhető. 2000-es lemeze, a Figure 8 és ez a dal is maga a megtestesült szívbemarkolás és torokszorítás. Hüpp.
Modest Mouse – Paper Thin Walls (2000)
Ciki vagy sem, én a Modest Mouse zenéjét
ebben a Narancsvidék jelenetben hallottam először, persze előtte már olvastam róluk. Nem tudtam mi a dal címe, azonban nem sokkal később egy budapesti kocsmában, a nagy MM rajongó ismerősöm,
Modestomi a fülemre tette a fejhallgatóját, és szerelem lett, második hallásra is. Ez a szám, meg az egész lemez a kétezres évek amerikai indie-rockjának egyik legszebb pillanata, amelyről a Tiny Cities Made Of Ashes még az egyik legviccesebb magyar zenekart, a Népi Papát is
megihlette.
Badly Drawn Boy – Once Around The Block (2000)
Kétségtelen tény, hogy a Rosszul Megrajzolt Fiúnál cukibb dalszerző-énekest nem hordott a hátán Nagy-Britannia ebben az évtizedben. De tényleg: a kedves sapkái, a szakálla, a félszeg megjelenése, a klipjei láttán az ember egyszerűen nem akar mást csinálni, csak odamenni hozzá, és megölelni. Szuper dalai vannak, ő írta az Egy fiúról című Nick Hornby könyvből készült film zenéjét, ez a dala, és a hozzá készült
videó pedig a bénaság és a cukiság CSIMBORASSZÓJA. Jól van söcsö, BEFEJEZTED?
Babybird – Out Of Sight (2000)
Egy másik dalszerző-énekes díszpinty, szintén a szigetországból, hasonlóan visszahúzódó hozzáállással, mint Badly Drawn Boy. Magánkiadásban adta ki sorban barkácsdalos lemezeit, majd 1996-ban még egy nagy
slágerre is futotta. Az Out Of Sight nem lett akkora siker, ettől még persze egy tökéletes popdal. A videóklipje sajnos elég rossz minőségben
érhető el, de aki tudni szeretné, hogyan ismerkednek össze középkorú emberek egy bowlingpályán, az semmiképpen se hagyja ki.
Jurassic 5 – Quality Control (2000)
Könyvtár előtt rappelő négerek? Fagyit felszolgáló dj? Gyerekzsivaj? MI VAN??!! A Jurassic 5 Quality Controlja és a hozzá tartozó
videó a hiphop Belle & Sebastianja és Szívek szállodája egyszerre. „I love the power of words, nouns and verbs” – a könyvtárszak és a hiphop úgy látszik nem zárja ki egymást, de mielőtt valaki azt hinné, hogy ebből valami okoskodó dal született, hát az nagyot téved. Ez „csak” egy szellemes, laza, gördülékeny és HIPERCUKI szám a Tribe Called Quest és a De La Soul nyomdokain haladva.
Black Rebel Motorcycle Club – Spread Your Love (2001)
Legyen bármekkora irritáló, arrogáns, pökhendi köcsög Anton Newcombe, azért elsősorban neki köszönhető, hogy a Brian Jonestown Massacre által újrafelfedezett garázsos, füstös, pszichedelikus hatvanas évek ennyire teret nyert ebben az évtizedben. A BRMC énekese, Peter Hayes is itt kezdett zenélni valamikor a 90-es évek második felében, majd létrehozta saját zenekarát, amivel aztán a műfaj egyik sztárzenekara lett, holott igazán jó albumot egyszer sem készítettek, viszont a
kislemezeik még ma is fejbekólintó hatással idézik fel a Velvet Underground és The Jesus & Mary Chain-féle zajözönt.
The Moldy Peaches – Anyone Else But You (2001)
A mindent elsöprő CUKISÁGCUNAMI tovább folytatódik. Épeszű ember persze ilyen dalt nem tesz listára, sőt, az IGÉNYES zenére hivatkozva kikérné magának, majd megpróbálná porba gyalázni azzal a szöveggel, hogy DE HÁT ILYET ÉN IS TUDOK CSINÁLNI!! Két elképesztő fahang, egy srác és egy csaj, Adam Green és Kimya Dawson, és egy dal, ami anno nem keltett nagy feltűnést, de tavaly az imádnivaló
Juno című film végre meghozta nekik a világhírt. Ne sajnáljuk tőlük, ha kérhetném. Tütütürürürtürürü.
Weezer – Island In The Sun (2001)
NA VÉGRE! Már azt hittem soha nem következik be, de itt az első Beach Boys-klón a listán!!! A Weezer első két lemeze mindenkinek kötelező hallgatnivaló (persze vannak olyanok, akik ezt
másképp látják), utána már csak jó kislemezeket hoztak össze. Na de milyen jókat!! Mint például ez itt. A refrént persze egy kicsit tönkre vágja a Weezer védjegyének számító dzsi-dzsi-dzsi gitárzúgás, de hát istenem, TÖBB IS VESZETT MOHÁCSNÁL, ugye. Ja, és remélem, nem kell leírnom, hogy milyen szó jut eszembe a
videóról.
mp3-ak