A pszichedelikus pop a punkhoz és a garázs rockhoz hasonlóan tipikus hófehér műfaj, amit javarészt kőgazdag vagy éppenséggel csóró, angolszász, fehér fiatalok űznek jobb esetben puszta szórakozásból, rosszabb esetben világmegváltás céljából. Mivel azonban a könnyűzene alapjait mégiscsak afrikai származású testvéreink rakták le, ezért ezekben a stílusokban is akadnak kivételek, amikor jönnek ezek a csúnya, gonosz négerek, és megmutatják a nagy fehér embernek, hogyan is kellene ezt csinálni. Igen, máris lehet kórusban kiáltani a Bad Brains és a The Dirtbombs nevét. Így esett meg az a pszich-poppal is, hogy a jól ismert, kanonizált lemezek (Bors őrmester, Pet Sounds, Piper At The Gates Of Dawn, Odessey And Oracle) mellé beférkőzött a félvér Arthur Lee vezette Love 1967-es mesterműve, a Forever Changes. Ám a sor itt nem fejeződik be, mert azóta ebbe az illusztris társaságba a korszaknak egy újabb olyan ünnepelt albuma került be, amit szintén nem jólfésült, fehér fiatalok készítettek, hanem két, bár nem fekete, de kreol bőrű srác Brazíliából.
Os Mutantes - Os Mutantes
2009.04.24. 21:09 söcsö
Túlzás lenne azt állítani, hogy nagyon képben lennék a brazil zenéket illetően, azért természetesen az alapműfajokkal és dolgokkal tisztában vagyok, köszönhetően egy jó tíz évvel ezelőtti, Wantedban megjelent cikknek, ami szépen összefoglalta a bossa nova és a samba lényegét. Ennek hatására aztán beszereztem a fontosabb dalokat tartalmazó válogatáslemezeket, és ha nem is napi rendszerességgel, de azért párszor elővettem őket. Azóta szerencsére a magyar neten is született írás az ezekből kinövő Tropicalia mozgalomról, amely vonulatba jelen cikkünk tárgyát is be lehet illeszteni.
Az Os Mutantes-t két testvér, Arnaldo és Sergio Dias Baptista alapította egy amerikai-olasz származású honfitársnőjükkel, Rita Lee-vel, 1966-ban Sao Paoulóban. A társaság tagjai ekkor egészen pofátlanul fiatalok voltak, egyikük sem töltötte be a huszadik életévét, Sergio Dias például 15 éves volt! Hamar összehaverkodtak a Tropicalia legfontosabb figuráival (Gilberto Gil, Caetano Veloso), akikkel többször is közös turnékat bonyolítottak le, egészen addig, amíg az 1968-ban hatalomra jutott katonai diktatúra be nem börtönözte másfél évre Velosoékat, majd azzal a feltétellel engedték szabadon őket, hogy eltakarodnak szépen Angliába. Az Os Mutantes tagjainak ezt sikerült valahogy megúsznia, de ők sem aludhattak nyugodtan ezekben az években. Ugyanis a rendezett nyugati demokráciákhoz képest itt bizony nem babra ment a játék: ahogy az látható, szimpla dalszövegekért éveket lehetett ülni, és a rendszer lelkiismeret-furdalás és szemrebbenés nélkül képes volt fegyverhez nyúlni, ha hatalmát bármilyen módon veszélyeztetve látta. No, de még mielőtt HANGOS KOMCSIZÁSBA kezdenénk, térjünk vissza a zenéhez. Az Os Mutantes saját nevéről elnevezett, ominózus albuma pont 1968-ban jelent meg, abban az évben, amikor Amerikában és Angliában lassan hanyatlásnak indult az addig ezer színben pompázó pszichedelikus színtér. A Baptistáék viszont éppen fiatalságuk és erejük teljében voltak, égtek a bizonyítási vágytól, aminek az eredménye ez a briliáns, csengő-bongó, besavazott popremekmű lett. Rita Lee, a zenekar énekesnője 1972-ben ezt nyilatkozta a lemezről: „Mindent, amit hallottunk, fel is használtunk.” És valóban, ennél színesebb és tarkább lemezt keveset ismer a poptörténelem: két totálisan más felfogású, kultúrájú és hangulatú zenei világ karamboljából az évtized egyik legkiszámíthatatlanabb és legőrültebb albuma született. Benne van egyrészt Brazília zenei öröksége, a sambás-bossa novás lüktetésű, huhogásokkal, különféle ritmushangszerekkel kísért ütem, maga a nyelv, hiszen a dalok portugálul szólalnak meg, aztán ehhez csapták hozzá az angolszász eredetű pszichedelikus popot, legfőképpen Syd Barrettet és a Beatlest, mindenféle fura zajokat, zörejeket, loopokat, funkot és még komolyzenei betéteket is! Van itt minden, mint a búcsúban: fanfárral kísért, cirkuszi barokk-pop (Panis Et Circenses), Nico és a Velvet Underground a Copacabanán (O Reliógio), agyeldobós, kereplőhöz hasonlítható gitártémával ellátott krimi-funk (Bat Macumba), pszichedelikus sanzon francia nyelven (Le Premier Bonheur Du Jour), magyar népdalokat idéző furulyával indított dal (Trem Fantasma), és még sorolhatnánk hosszan a teljesen valószínűtlen zenei megoldásokat. Hallani kell, nincs mese.
A lemez és a zenekar az évek során egyre terebélyesedő kultuszt és rajongótábort termelt ki, élén a fehér, alternatív rockzene olyan ikonjaival, mint Kurt Cobain, David Byrne, Stereolab, vagy Beck, aki a stílusnak szentelt is egy dalt, Tropicalia néven, a Mutations című lemezén. Az újabb együttesek közül feltétlenül meg kell említeni a The Bees-t, amelyik első albumán feldolgozta az A Minha Meninát, valamint Kevin Barnes-t és népi zenekarát, az Of Montreal-t, akik ebben a videóban éppen a Bat Macumbát adják elő Robert Schneiderrel, az Apples In Stereo frontemberével, de Devendra Banhart is nagy fanatikus. A végére nem maradt más dolgunk, mint venni egy repülőjegyet Sao Paulóba, és énekelni, hogy „Bat Macumba hé-hé, Bat Macumba, ho-há…"
4 komment
Címkék: zene ajánló beck the bees of montreal os mutantes tropicalia gilberto gil caetano veloso
A bejegyzés trackback címe:
https://musicismyradar.blog.hu/api/trackback/id/tr901084734
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
söcsö 2009.04.25. 23:17:48
Egy dolgot viszont jól elfelejtettem. Szóval akit jobban érdekel a brazil pszichedélia, az ezen a blogon találhat magának obskúrusabbnál obskúrusabb lemezeket.
brnuggets.blogspot.com/
brnuggets.blogspot.com/
stereomackó 2009.04.27. 16:32:09
jó buzis dolognak tűnik, meghallgatom :) mondjuk a szamba kicsit visszataszító, de azért kipróbálom:)
söcsö 2009.04.28. 10:20:34
Ez nem az a tipikus szamba. :) Meg az csak egy apró része a zenének.
Varga Denes 2009.04.28. 23:34:56
Első felindulásból jobban tetszik az album, mint a Bors őrmester! Sokkal elvetemültebb. Pont miután elkezdtem hallgatni a lemezt, megnéztem egy filmet múltszázadeleji brazil rablóbandákról, bossanovás zenék mentek alatta és állandóan a mutantes ugrott be róluk. Tényleg sokat merítettek a "hazai ízekből". Nagyon izgalmas zenei kultúrájuk lehet a braziloknak.