Lassan másfél éve, hogy beígértem egy posztot az egyik kedvenc válogatáslemezemről, ami a 70-es, 80-as évek fordulóján működő francia underground elektronikus színtér egy szeletét mutatja be. Akkor írtam is az albumon szereplő egyik űrdiszkó dalról, a The Droids zenekartól; ma reggel aztán úgy döntöttem, hogy nem halogatom tovább.
A So Young But So Cold válogatásról először akkor hallottam, amikor egyik ismerősöm évekkel ezelőtt átküldött egy dalt, azzal a kísérőszöveggel, hogy ez minden idők legjobb száma. Meghallgattam, és persze túlzásnak tartottam a kijelentést, de azonnal ráharaptam én is, és abszolút értettem, hogy mitől lelkesült be annyira. A Ruth zenekar Roman Photo-ja ha nem is a poptörténelem legjobbja, de hogy az egyik legkülönlegesebb és legfurcsább dal, azt bármikor hajlandó vagyok beismerni.
A számtól egy perc után lehidaltam, mondjuk nem csoda, hiszen addigra már túl voltam egy éppen képeket készítő polaroid hangján, egy megbabonázó szintitémán, egy robothangon előadott „Polaroid, Roman Photo” benyögésen, meg egy nyafis női éneken. Aztán ahogy egyre több hang és mindenféle bizbasz rakódik rá a monotonul hömpölygő dalra, egyre „terebélyesedik”, végül megérkezik az elfojtott trombitahang… Egészen bámulatos és meghökkentő. Tényleg. Az ismerősömnek csak ez volt meg, úgyhogy azonnal ugrottam is a netre, hogy mégis mi ez az egész. Aztán kiderült, hogy ez egy válogatás, amit aztán heteken át zajló, kitartó küzdelemben sikerült lehalásznom az internet egyik rejtett zugából. Megérte, de kurvára. Mert aztán úgy szippantott magába ez az addig számomra teljesen ismeretlen zenei világ, mint a pinty. Amiről sokáig nem tudtam semmit, de pont az volt benne a szép, hogy a kontextus ismerete nélkül is azonnal magával ragadtak a dalok.
Idén néhány hasonló válogatás kapcsán szerencsére született egy írás a témában nálam sokkal járatosabb és tájékozottabb újságírótól, úgyhogy aki kíváncsi a kontextusra, az olvassa el, abban nagyjából benne van a lényeg, így csak erre a válogatásra koncentrálhatok.
És én tényleg nem vagyok nagyon képben, de amikor elkezdtem hallgatni a lemezt, már 5 másodperc után kiderült, hogy zenerajongóként ezt imádni fogom. Nini Raviolette (ilyen neveket szoktak adni pornószínésznőknek) dalának visszhangos, minimál analóg szintijétől szó szerint borsózott a hátam, majd jött a Stereolab énekesnőjét megidéző hang, aztán amikor olyan szavakat énekelt azon az édes-behízelgő francia nyelven, hogy "la múr transzfigűűűr" én menthetetlenül elvesztem. És még csak az első számnál tartottam.
Aztán csak jött a többi: a Roman Photo, a Disco Rough, ami olyan, mintha arról a bizonyos mutáns diszkó válogatásról maradt volna le, a Carnival, amit egy Metal Boys nevű előadó írt, ami persze, hogy nem metál, hanem valami valószerűtlen, egyszerre angyali és izgága popdal két percben szintén női énekkel, a Person To Person egymásnak felelgető női-férfi szöveggel (a háttérben Beach Boys-szos vokálokkal!), meg különféle hülye életvezetési tanácsokkal, a válogatás címét adó dal, ami ritmusát tekintve mintha proto-drum’n’bass lenne, vagy mi a pöcs, amúgy meg egy hisztérikus punk new wave, a vicces nevű Charles De Goal és a Moderne pofonegyszerű szintivel megküldött mániákus diszkó, a The Droids, és még a Stranglers basszusgitárosától, JJ Burneltől is hallhatunk egy fojtogató dalt, szóval őrület, én mondom, ŐRÜLET EZ A LEMEZ!!! És ami külön érdekes az egészben, hogy miközben a legtöbb korabeli elektronikus cucc (már amit ismerek) a gyorsan elavuló technika miatt nagyon porosnak és sajtszagúnak tűnik, ezek a dalok vibrálnak a frissességtől, és akár 2010-ben is készülhettek volna. Letölteni innen lehet. Akinek megtetszett a lemez, az itt kutathat további korabeli francia előadók, lemezek után. Persze egy élet sem lenne elég hozzá, de hát keresni meg felfedezni dolgokat tök jó.
Ezek után, ha valaki szervez nekem egy bulit, valamelyik tízemeletes ház biciklitárolójában vagy pincéjében, ahol csak frufrura vágott hajú; szűk, vajszínű zakót hordó csajok táncolnak, én nagyon szívesen elmegyek dj-nek.
remek, töltöm - és erről jut eszembe (már nem konkrétan a polaroidos számról, hanem a "korai elektronikáról"), hogy tök bírom a delta meg a panoráma zenéjét, és asszem azt ugyanaz a holland faszi csinálta, szóval van-e valakinek linkje ahhoz a lemezhez, vagy van-e valami válogatás korai holland elektró témakörben?
Töklétes zene természetesen nem létezik, azonban ez messze jobb mint a mai zenék. Persze nem csak a retro vonal miatt, hanem egyfajta aurát emel körénk, ami mostanság nem áll össze ennyire. Persze a delta is kedvenc. Csak így tovább! Szerintem egy nagyon jó és érdekes blog oldalhoz van szerencsénk. Köszi :)
kösz :)
amúgy, ahogy fent a leírásnál láthatod (kedvenc zenéim a régmúltból és a jelenből, koncepció nélkül, csak úgy), én nem teszek különbséget "mai" és "régi" között, mindkettőből találok bőven kedvemre valót, és a blog elsősorban friss dolgokra koncentrál, néha beiktatva régit is :)